Tips voor zakelijk schrijven - 44 stuks!

Schrijven heeft voor mij zo veel kanten. Ik kan genieten van een appje van mijn kinderen. En van een briljant geschreven blog. Ook lees ik met veel plezier mijn oude dagboeken en brieven van oude geliefden. En daar zie je het al. Ik begin over schrijven en binnen de kortste keren gaat het over lezen. Dat is namelijk wat er meestal gebeurt. Je schrijft iets. En de ander leest het. Vaak is je lezer een klant en soms is je lezer alleen het papier of je beeldscherm. Omdat je iets van je af wilt schrijven.

Met meer dan 20 jaar ervaring in het schrijversvak durf ik wel te stellen dat ik snap wat schrijven voor je kan betekenen. En daarom heb ik er mijn missie van gemaakt om mensen aan het schrijven te krijgen. Commercieel of therapeutisch. Dat maakt me niet zoveel uit. De kracht van de inkt is gigantisch. Daarom is het zo belangrijk om zuiver te zijn als je schrijft. Dat mag altijd vanuit je hart. Want zo verklein je de misverstanden die er kunnen ontstaan en werken we samen aan een mooiere wereld.

Daarom ga ik mijn beste tips voor commercieel schrijven, ook wel copywriting genoemd, met je delen. En dat zijn er veel. Toen ik er eens even lekker voor ging zitten, vloeide er van alles uit mijn pen. Lees je mee?

Ik weet dat je hier heel veel aan gaat hebben. Veel lees- en straks schrijfplezier!

#lekkerschrijven

1. Bedenk voor wie je schrijft

Les 1 in communicatie: stel jezelf de vraag voor wie je schrijft. En je schrijft nooit voor de hele wereld.

2. Ga in de schoenen van je klant staan

Verplaats je eens in je klanten. Waar hebben ze behoefte aan? Denk je letterlijk in: waar kan ik deze geweldige mensen mee helpen? Als je het antwoord in je hoofd prent bij het schrijven, heb je een mooie houvast.

3. Weet welke woorden je klant gebruikt

Mijn ideale klant heet Anne-Marie. En ik weet exact welke woorden zij gebruikt. Ik spreek haar aan met je of jij en ik kan haar behoorlijk informeel benaderen. Bij haar hoef ik niet aan te komen met woorden als abject, eloquent, fiducie of rapaille. Ik schrijf gewoon: laag, welbespraakt, vertrouwen of tuig.

Dus mijn tip aan jou is: maak een lijstje met woorden die jouw ideale klant zou gebruiken. Op een bepaald moment ben je zo gewend aan het schrijven voor deze persoon, dat het steeds makkelijker gaat.

4. Weet welk probleem jij oplost

Jij bent er om jouw klant te helpen. Dat is de basishouding bij verkopen. Daarvoor moet je exact weten hoe je dat doet. Daar richt je je op tijdens het schrijven.

5. Waar gaat je tekst over?

Het is verleidelijk om meteen lekker je pen op papier te zetten en los te gaan. Toch wil ik je vragen nog heel even te wachten voor je werkelijk van start gaat. Bedenk van tevoren waar je tekst over moet gaan. Lijkt een open deur. Is het niet.

6. Wat wil je ermee bereiken?

Zo’n commerciële tekst is er om het gedrag van je lezer te beïnvloeden. Dus stel je vooraf de vraag wat je lezer moet doen. Jou bellen? Je boek bestellen? Een afspraak met je maken? Dit noemen we de call-to-action. Fijn om die duidelijk te hebben voor je van start gaat.

7. Maak een lijstje met teksten die je inspireren

Zit je even vast? Maak dan een rondje langs de merken die jij ijzersterk vindt en die jou inspireren met hun krachtige teksten. Maak een lijstje van deze merken. Dan heb je ze altijd paraat mocht je even om inspiratie verlegen zitten.

Mijn inspiratie?
– Coolblue
– Albert Heijn
– Vice

8. Verzamel mooie zinnen

De hele dag ben je omringd met tekst. Ik heb al jaren de gewoonte om als ik een mooie zin zie, deze op te schrijven. Dus mijn tip: doe dat ook! Als je op zoek bent naar een fijne schrijfprikkel dan pak je je lijstje erbij en voor je het weet stroomt er weer van alles uit je pen.

9. Zorg voor laserfocus

Goed. Je weet voor wie je gaat schrijven, je hebt je doel helder én je hebt inspiratie. Gaan met die banaan! Telefoon uit. Muziekje aan. Spreek met jezelf af dat je nu alleen maar gaat schrijven en zet voor mijn part een wekker.

10. Kies een fijne plek

En dan is het natuurlijk heel fijn om die focus te hebben op een plek waar jij graag schrijft. Ik houd erg van mijn vintage vulpen om mee te schrijven. Heb jij een lievelingspen? En wat dacht je van een lekker toetsenbord. Misschien schrijf je het liefst in de stilte. Maar mogelijk heb je een lekker nummer waar jij enorm goed op gaat. Ik heb zelf een Spotifylijst waar ik erg groovy op schrijf. En dan maakt het me eigenlijk niet zo veel uit waar ik ben. Wie weet heb je er ook iets aan. Verken dan ook wat jouw ideale schrijfsituatie is. Raam open of dicht? Kopje thee of liever koffie? Bureau strak opgeruimd of lekker tussen de stapels boeken en papier? Breng het in kaart. Op het moment dat jij de geest hebt om te gaan schrijven, dan weet je wat je moet doen. Handig!

11. Structuur

Zo, poeh poeh, we zijn al bij tip 11 en je hebt nog geen letter op papier. Maar ook voor schrijven geldt: een goede voorbereiding is het halve werk. En feitelijk heb ik nog een voorbereidende tip voor je en dat is de structuur.

Zet een structuur op voor je tekst. Zie het als een ontwerp voor de tekst die je opbouwt. Dat geeft je een superfijne houvast.

12. Laat je koppen van je scherm af knallen

Besteed extra veel aandacht aan je koppen. Dat zijn namelijk de aandachtstrekkers van je tekst. Stel je eens voor dat alle tekst zonder koppen geschreven zou worden. Dan zou de wereld er behoorlijk saai uit zien. Ik overdrijf een beetje, maar ik houd heel erg van sterke koppen.

13. Het modale hulpwerkwoord ‘kunnen’

Wil je je klant overtuigen van je briljant goede product of dienst? Vermijd dan het woord kunnen.

Vergelijk maar eens:

Met deze training kun je leren hoe je yoga geeft

Met deze training leer je hoe je yoga geeft

Bij die eerste weet je niet zeker of je gaat leren hoe je yoga geeft. Er zit twijfel in. En dat willen je klanten niet!

14. Ga in op angst, FOMO

Ben jij ook wel eens bang dat je iets mist? Wij noemen dat thuis FOMO, fear of missing out. Ik heb er last van en mijn kinderen af en toe ook. En weet je wat? Je klant heeft het ook! Dus speel daar gerust op in.

Kan je klant tijd besparen? Minder betalen? Risico verminderen? Dat wil je klant allemaal niet mislopen. Speel er dus op in.

15. Ga in op voordeel

Geld verdienen? Meer afvallen? Tijd besparen? Allemaal mooie voordelen. Som ze gerust op voor je klant en trek ze over de streep.

16. Focus op comfort

Gaat jouw aanbod in op gezondheid, luxe en fun? Zeker als jouw klant een levensgenieter is, is het goed om deze invalshoek te kiezen.

17. Voorkom pijn

Pijn voorkomen kan over letterlijke pijn gaan maar ook over pijn in je portemonnee. Of over een besparing die je echt wat oplevert en dus minder pijn doet. Daar raak je je klant zeker mee.

18. Nadruk op liefde

Dit is wel een van mijn favorieten, want het draait allemaal om liefde. En dus om familie, vrienden, collega’s misschien. Dus gaat het om zorg en veiligheid van je naasten? Doe daar dan een beroep op.

19. Trots en aanzien

Levert jouw product of dienst trots en aanzien op? Dat is voor veel klanten reden om met je in zee te gaan. Misschien worden ze er betere leiders van? Of stijgen ze in aanzien? Ga hier eens mee spelen.

20. Lijdende vorm

Vermijd de lijdende vorm. De actieve vorm leest lekkerder en je tekst wordt er korter van. Je herkent de lijdende vorm aan het woord ‘worden’. Kijk maar eens naar het verschil:

Je tuin wordt door de bakker gemaaid.

Of:

De bakker maait de tuin.

21. Zet eens een punt

Merk je dat je adem moet halen omdat je zin behoorlijk lang is? Kijk dan eens of je ergens een punt kunt zetten. Daar wordt je tekst beter leesbaar van.

22. Gebruik zo min mogelijk haakjes

Het is heel gek met haakjes. Je wilt iets minder belangrijks toevoegen, dus je zet het tussen haken. Maar het omgekeerde gebeurt: je legt meer nadruk op wat tussen de haken staat. Dus: wat gebeurt er als je het weglaat? Als dat niet uitmaakt, dan zou ik ze weglaten. Wil je dat niet? Probeer het dan eens tussen gedachtestrepen of komma’s te zetten. Leest fijner!

23. Wissel lange en korte zinnen af

Als je een beetje lui voor je uit zit te schrijven, dan sluipt het er snel in dat je lange zinnen maakt. En tegelijkertijd is het in om korte zinnen te maken. Dat mag natuurlijk allemaal. Als jij dat fijn vindt, is het goed. Maar schrijf je een commerciële tekst en wil je een fijn ritme erin? Wissel dan af. Dus kort met lang.

24. Lees je tekst hardop voor

Wil je nog meer ritme in je tekst? Lees je tekst dan hardop voor. Je hoort dan of je zinnen lekker lopen. Of dat ze een komma nodig hebben. Of een punt.

25. Wees zuinig met uitroeptekens

Vaak ben je zo enthousiast dat je het wel uit wilt schreeuwen hoe mooi je aanbod is! Met een uitroepteken erachter! Maar het is nooit goed om te schreeuwen tegen je klant. Dus mijn tip: Maak je tekst zo sterk dat je geen uitroeptekens nodig hebt. Dat kun jij.

26. Durf te variëren

Zie je 3 x hetzelfde woord in een alinea? Verzin er dan een alternatief voor. Kom je er niet meteen uit? Kijk dan op Synoniemen.net.

27. Ga het gesprek aan

Doe alsof je een gesprek voert met je ideale klant. Dus gebruik letterlijk het woord ‘jij’ of ‘je’ in je teksten. Of ‘u’, die keuze is aan jou. En dus niet het woord ‘jullie’. Ik wil als klant namelijk niet als groep aangesproken worden, maar als mezelf. Als individu die gezien en gehoord wordt. Niemand is zo bijzonder als je ideale klant

28. Zet productvoordeel om in klantvoordeel

Je product of dienst heeft natuurlijk allerlei prachtige voordelen. Maar wat heeft je klant er aan? Probeer maar eens zo’n productvoordeel in een klantvoordeel om te zetten.

Even een voorbeeld:

Deze inbraakverzekering kost € 25 per maand

Voor € 25 per maand zijn uw spullen veilig voor inbraak

29. Gebruik een vaste opzet, bijvoorbeeld Aida

Bouw je tekst op volgens het Aida-model. Dit staat voor:
– Attention
– Interest
– Desire
– Action

Dus eerst trek je de aandacht van je klanten. Vervolgens vertel je iets waarmee de interesse is gewekt. Dan schets je hoe het zou zijn als ze jouw product of dienst zouden gebruiken, het verlangen is gewekt, ze willen het van je kopen. Tot slot leg je uit hoe ze actie kunnen ondernemen.

Een beproefde methode om bijvoorbeeld een verkoop-e-mail op te stellen.

30. Promise, Picture, Proof, Push – ook een fijne structuur

Een andere opbouw die je kunt kiezen is:
– Promise
– Picture
– Proof
– Push

Trek de aandacht met je belofte, dus je vertelt meteen wat je aanbod oplevert. Bij Picture schets je een beeld voor je lezer dat het aanbod nog aantrekkelijker maakt. Vervolgens voer je bewijs aan van wat je zojuist hebt beweerd. Dus je komt met testimonials, statistieken of feiten. En hier sluit je af met een call-to-action, Push genaamd. Boek nu, schrijf je in, bestel vandaag nog etc.

31. Schrijf brutaler dan je eigenlijk durft

Dit is ook een van mijn favorieten. Durf je dat? Je tekst wordt er werkelijk sterker van. Ik stel me altijd voor dat ik een verhaal vertel aan mijn oude buurman Oscar. Als wij verhalen aan elkaar gaan vertellen, dan wordt alles net een stukje sterker, groter, bizarder. Dus vaak schrijf ik stiekem niet alleen voor Anne-Marie maar ook voor Oscar.

32. Write the way you talk

Write the way you talk. Naturally. Dit is een quote van David Ogilvy, de grote copywriter uit de vorige eeuw. Dus schrijf zoals je spreekt. Op een natuurlijke manier. Echt een fijne tip die voor mij de basis is voor echt goede copywriting.

33. Schrijven is schrappen

Simon Carmiggelt, de schrijver, zei het al. Schrijven is schrappen. En het is waar. Lukt het jou om alle dubbele zaken eruit te strepen? En nog spannender: de overbodige tekst volledig te schrappen? Doen!

34. Kill your darlings

Soms heb je een briljant idee. Je hebt er gewoon vlinders van in je buik. Zelfs als het op papier staat, vind je het een goed idee. Maar dan begint het te knagen. Is het wel nodig? Helpt het mijn klant verder? Wordt mijn aanbod er scherper door? Als je je dit soort vragen gaat stellen, dan heb je een darling te pakken. En die mag je killen. Hup, weg ermee. Pijnlijk. Maar echt. Doen.

35. Schrijf onverschrokken

Ken je die tekst: dance like nobody is watching? Die geldt ook voor schrijven. Schrijf alsof er niemand meeleest. Ga lekker los en wees niet kritisch op jezelf. Je zult merken dat het je scherpere, helderdere en aantrekkelijkere teksten oplevert. Snappy en to-the-point. Redigeren kan altijd nog.

36. Schrijf je Binnenkomer

Stel je voor, je staat op een borrel. En opeens sta je oog in oog met je ideale klant. Dan moet je je verhaal klaar hebben. Geen tijd te verliezen, je hebt namelijk maar heel even. Zorg er dus voor dat je weet welk probleem je oplost en hoe je dat gaat doen. Heb je dat nog niet uitgewerkt? Dan is het de hoogste tijd voor De Binnenkomer. Er staan gratis lessen voor je klaar waarin je deze tekst - ook wel elevator pitch genoemd - helemaal uitwerkt. Wees welkom!

37. Schrijf foutloos

Foutloos schrijven is geen voorwaarde voor sterke tekst. Toch weet ik dat er veel mensen afknappen op een fout. Mijn tip: check hoe het hoort. Ik maak daarvoor graag gebruik van de kennis die online te vinden is. Een site die ik altijd raadpleeg bij twijfel is Woordenlijst.

38. Zo schrijf je getallen

Op Onze Taal vind je de manier waarop je getallen schrijft. Ik doe dat eigenlijk altijd anders, zeker als het om online teksten gaat. Ik schrijf getallen altijd in cijfers. Ook als ze onder de 20 zijn. Dus tegen deze regel in schrijf ik 7 schoenen, 3 gitaren en 12 regenbogen. Ik vind dat prettiger lezen. En ik ga graag zuinig om met de ruimte op een webpagina.

39. Maak slimme links

Een link in je tekst valt op. Dus wil je de nadruk ergens op leggen en er vervolgens heen linken? Gebruik dan niet de tekst ‘klik hier’ maar maak de link onder het woord dat je wilt benadrukken. Bijvoorbeeld:
– Ik wil me inschrijven.
– De plattegrond wijst je de weg.
– Heb je een vraag? Neem dan contact met me op.

40. Maak een aantrekkelijke indeling

Structuur is een belangrijke leidraad voor je lezer. Ga maar eens na bij jezelf. Lees je liever een lap tekst? Of vind je het prettiger als er koppen, opsommingstekens en plaatjes in staan? Zie je wel.

41. Vertel een verhaal

Neem je ideale klant mee in je verhaal. Vertel waarom jij zo ontzettend blij bent dat je deze business bent begonnen. Dus put uit je relevante ervaring die maakt dat jouw product of dienst werkt. Daarmee krijgt je ervaring meer zeggingskracht. Dat vergroot je geloofwaardigheid.

42. Gebruik je eigen stem

Als je voor je eigen klant schrijft, mag je je eigen manier van spreken ook in je manier van schrijven stoppen. Vaak zie ik dat mensen opeens een stuk formeler gaan schrijven dan ze spreken. Vooral niet doen! Ga ermee oefenen en ontdek je eigen stem.

43. Ga flowschrijven

Ook bij zakelijk schrijven kan flow je op weg helpen. Dus: wacht niet met schrijven tot je inspiratie hebt, maar schrijf gewoon door tot je ontdekt waar de inspiratie zich verstopt heeft. Want die is er altijd. Zet je pen op het papier en ga schrijven, schrijven, schrijven. Er komt een moment dat er iets zinnigs uit je pen stroomt. Vertrouw op de flow. Zijn we er al? Dit zijn bijna 44 tips voor tekst 🙂

44. Nog meer tips voor zakelijke teksten? Of wil je nog meer uitdaging?

Ben je op zoek naar meer uitdaging? Verdiep je dan eens in inclusieve vacatureteksten. Ik schreef er samen met Esther Mollema een e-book over en deelde mijn 10 beste tips. Voor jou gratis te downloaden.

 

Zo. Poehpoeh. Dat waren 44 tips voor ijzersterke zakelijke teksten.

Ik weet zeker dat je met deze tips meer gaat genieten van het schrijven en dat je teksten meer effect gaan sorteren. Volg me vooral ook op instagram of Facebook. Daar laat ik meer zien over #lol, #lef en #liefde. En het grote genieten. Want dat is het allerbelangrijkste, dat je de dingen doet vanuit de wens te het beste uit het leven en je werk te halen. Ik ben heel graag jouw richtinggever daarin. 

Laat het me weten als ik meer voor je kan betekenen. Met de online training van Copyschool ga je meteen aan de slag en voor een training op maat neem je contact met me op. 

En voor nu:

#lekkerschrijven

Liefs,

Jantien 

 

P.S. In mei is er weer een Schrijfchallenge. Doe je mee?

 

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.