Onlangs stond ik in NRC met een mooi interview – al zeg ik het zelf, haha – over inclusieve vacatureteksten. Ik werd zover omver geblazen door de reacties. Voor ik het wist stond EenVandaag met een cameraploeg in mijn werkkamer, gaf ik een interview voor radio 1 en ontploften mijn socials zowat. Ik heb blijkbaar een gevoelige snaar geraakt. Daarom heb ik wat tips voor je op een rij gezet waar je zelf meteen mee aan de slag gaat. Want het is namelijk helemaal niet zo moeilijk. Het is een kwestie van je bewust worden van je onbedoelde vooroordelen die je in je taal verstopt. Dus ik nodig je meteen uit om eens te gaan letten op de kracht van woorden en wat die met jou of je lezer doen.
En dan nu mijn 5 beste tips voor inclusief schrijven.
Alles begint met de aantrekkelijkheid van je tekst. Een inclusief geschreven tekst is niet per se prettig leesbaar. Ga dus uit van de basisprincipes van copywriting en leid je lezers door je tekst met duidelijke tekstankers.
Niet met afstand:
De kandidaat die we zoeken beschikt over organisatorische kwaliteiten.
Maar ga in gesprek, stel bijvoorbeeld een vraag:
Houd je van organiseren?
Wees je ervan bewust dat woorden een connotatie hebben. Staan er woorden met een mannelijke bijklank in je tekst? Kijk of je die neutraal of vrouwelijk kunt maken. Vaak zijn dit bijvoeglijke naamwoorden.
Ambitieus → Veelbelovend? IJverig?
Innovatief → Vernieuwend? Nieuwsgierig naar nieuwe wegen?
Krachtig → Doortastend?
Zeker → Betrouwbaar?
Onafhankelijk → Open?
Gebruik de woordenlijsten die je in mijn e-book leest en vind inspiratie op synoniemen.net. En ontwikkel je gevoel voor de kracht van woorden.
Als vliegtuigmaatschappij streven we ernaar dat zij binnen een uur op Schiphol is.
Als vliegtuigmaatschappij streven we ernaar dat je binnen een uur op Schiphol bent.
Onze bankier bedient zijn klanten op hun wenken.
Onze bankiers bedienen hun klanten op hun wenken.
Onze bankiers bedienen onze klanten op hun wenken.
Onze bankier bedient zijn klanten op hun wenken.
Onze bankier bedient klanten op hun wenken.
Het neutraliseren van genderspecifieke zelfstandig naamwoorden en voornaamwoorden is niet alleen belangrijk in vacatureteksten maar in alle geschreven communicatie, denk aan je website, LinkedIn, brochures etc. Het opspeuren van deze woorden in alle geschreven communicatie vergt tijd. Hieronder volgt een aantal voorbeelden die je op weg helpen:
Mankracht → Arbeidskracht, onze mensen, personeel
Als één man → Saamhorig
De gewone man → Mensen in het algemeen
Politieman → Politieagent
Voorvaderen → Voorouders
Manuren → Mensuren
Bemannen → Bemensen, besturen
Chairman → Chair
Voorman → Hoofd
Vroedvrouw → Verloskundige
Op de man af → Zonder omwegen, direct
Bij inclusieve vacatures schrijven gaat het erom dat je als organisatie je deur openzet voor divers talent. WAGENWIJD! Dat iedereen zich welkom voelt en zichzelf mag zijn. Daarom is het bij je werving van belang zo veel mogelijk drempels weg te nemen.
Dus ga vooral eens letten op je eigen vooroordelen over gender, afkomst, handicaps, religie, seksuele oriëntatie of welke eigenschap of voorkeur dan ook. Zodra je die herkent, kun je daar rekening mee houden in je teksten. En nog een belangrijke: weet dat taal en inzichten over inclusief taalgebruik zich steeds ontwikkelen, dus stel je inzichten naar verloop van tijd vooral bij.
Wil je de diepte in met inclusief werven? Volg dan mijn schrijftraining inclusieve vacatureteksten.
50% Complete
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.