Bloggen is nog steeds da-bomb. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet al te vaak tijd voor maak, maar áls ik het doe, dan levert het me altijd superveel reacties op. Daarom nu deze blog over bloggen. Wat ga je allemaal lezen?
Ja, goede vraag! Waarom zou je bloggen? Ik heb 4 redenen voor je:
Simon Sinek, een slimme gast uit de VS zegt het zo:
“People don’t buy what you do, but why you do it.”
Die blog is de uitgelezen plek om dat te laten zien!
Zijn er verschillende manieren om te bloggen dan? Jazeker! En het leuke is dat jij bepaalt hoe jouw blog eruitziet. Ik geef je wat inspiratie.
Een blog is vaak een tekst die opgebouwd is volgens een vaste structuur. Met een kop, een intro en een afsluiter. Vaak met een plaatje erbij. Je weet vast wat ik bedoel. Eigenlijk exact dat wat je nu zit te lezen.
Curatie is een mooi woord voor delen van bestaande content. Dus zie jij een instapost van Michelle Obama? Of een filmpje van de tennisser Nadal? Of een tutorial van NikkiTutorials? Deel het op je blog en geef vooral jouw kijk erop. Waarom houd je zo van Michelle Obama? En wat zie je in Nadal? En welke tip van Nikki maakte jouw verschijning nog sprankelender? Deel het met je lezer! Het bouwt aan jouw online karakter.
Mensen zijn dol op feitjes. Dus kom je een mooie infographic tegen? Deel het op je blog. Of maak er zelf eens een met Canva. Bijvoorbeeld om een stukje van je kennis weg te geven. Denk aan een stappenplan, een cheatsheet of een how-to-lijstje. Oeh, goed idee.
Een vlog is ook een blog. Maar dan met video. Zet die camera op je neus en filmen maar. Gewoon doen. Deel jouw kennis met je kijkers en geef duidelijke uitleg. Je klanten worden fans, let maar eens op.
Ken je de fotostrip van vroeger nog? Maak daar eens een variant op. Een bezoek aan het museum, de tandarts of je kantoor? Jij maakt er een photo blog van. Compleet met tekstballonnetjes. Zeker weten dat jouw klanten dat geweldig vinden. Ook te delen op Instagram.
Ik heb een paar manieren voor je bedacht om de blog af te sluiten. Ik noem dat de uitsmijter. Die uitsmijter is belangrijk om twee redenen:
– Het is de bestemming van je verhaal.
– De uitsmijter blijft hangen bij je lezer.
En het leuke is, deze tips kun je ook gebruiken bij andere teksten.
Sandwich – In de laatste alinea kom je terug op de info in de intro. Met een toevoeging die de lezer weer bij de essentie van jouw blog terugbrengt.
Oproep – Slotzin in de vorm van een persoonlijke mededeling, oproep of waarschuwing.
Voorspelling – Laatste zin of alinea waarin je vooruitblikt. Een kijkje in de toekomst, dat vindt je lezer altijd leuk.
Citaat – Je eindigt met een citaat dat het verhaal samenvat. Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd. Of: Als je niet kan winnen, moet je zorgen dat je niet verliest. Je weet wel van wie die is, toch?
Vraag – Eindig met een vraag die je lezer aan het denken zet of die aanzet tot actie.
Samenvatting – Vat samen waar het stuk over ging. Voor de snurkende of snelscannende lezer.
Dus pak je pen of toetsenbord en schrijf je onweerstaanbare blog. Super als je dat met me deelt.
50% Complete
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.